Kinderen

Schoolbegeleiding

Veel kinderen in Delfshaven beginnen helaas met een behoorlijke taalachterstand aan het onderwijs. Het blijkt heel moeilijk om deze taalachterstand in te lopen, waardoor kinderen hun gehele schoolcarrière moeite blijven hebben met de taal en vooral het begrijpend lezen. Daarnaast missen de ouders vaak de benodigde vaardigheden om de schoolloopbaan van hun kinderen optimaal te kunnen volgen. Dit kan een cruciale invloed vormen op de ontwikkeling en schoolloopbaan van het kind.

Daarom organiseert het LeesPaleis twee keer per week schoolbegeleiding voor kinderen die deze extra ondersteuning nodig hebben.  Deze begeleiding wordt gedaan door docenten, begeleiders, vrijwilligers en studenten.
Ieder kind is anders, dat is het ons uitgangspunt. Daarom wordt er bij de schoolbegeleiding in kleine groepen gewerkt met individuele en probleemgerichte aandacht voor elke leerling. De ouders en scholen van deze kinderen worden ook nauw betrokken bij het proces van het tegengaan van de taalachterstand en het bevorderen van de sociale ontwikkeling.

Onze ervaring is dat elke deelnemer aan de Schoolbegeleiding activiteit hogere schoolresultaten behaald. Ouders en kinderen zijn dan ook heel enthousiast over deze begeleiding!

Pupillenmaatjes

De activiteit ‘’Pupillenmaatjes’’ is voor kinderen uit kwetsbare gezinnen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van school, ouderbetrokkenheid en dagbesteding.
Kinderen worden gekoppeld aan een ‘’maatje’’ die zowel de kinderen als hun ouders het gehele schooljaar begeleidt en ondersteund. Dit gaat van schoolwerk, een leuk uitje, tot aan het inschrijven bij een (sport)vereniging. Deze begeleiding wordt gedaan door begeleiders, vrijwilligers en studenten.

De bedoeling van dit project is dat de kinderen en hun ouders vaardigheden aangereikt krijgen om de schoolloopbaan optimaal te kunnen volgen en succesvol af te ronden en de kinderen te begeleiden naar een gezonde invulling van de dagbesteding.

Leerondersteuning

De activiteit ‘’Leerondersteuning’’ is voor leerlingen die, door verschillende omstandigheden, in de afgelopen jaren een extra achterstand hebben opgelopen op school. Dit project heeft als doel om deze leerlingen te ondersteunen bij hun schoolprestaties en het inhalen van de taalachterstanden.

Door middel van zowel groeps- als individuele begeleiding, gestructureerde lesprogramma’s en nauwe samenwerking met scholen worden de deelnemende leerlingen geholpen bij het inhalen van schoolachterstanden en het versterken van hun taal- en studievaardigheden.  
Daarnaast wordt gewerkt aan het versterken van de motivatie, discipline en sociale vaardigheden bij de kinderen.

Pupillenkidz

Basisschoolkinderen zijn iedere woensdagmiddag vrij. In onze wijk hebben de ouders van kinderen niet altijd de financiële middelen om hun kind in te schrijven voor  muziek, sport en creatieve verenigingen. Deze kinderen hebben ook niet altijd de mogelijkheid om zich thuis te vermaken. Pupillenkidz is een bewonersinitiatief opgericht in november 2015 door een buurtmoeder en vrijwilligster van het LeesPaleis.

Onder begeleiding van vrijwilligers, stagiaires en buurtmoeders, biedt het LeesPaleis kinderen een leuke vertrouwde kindermiddag met activiteiten zoals:

  • knutselen;
  • koken;
  • sport en spel;
  • muziek;
  • excursies.

 

Het LeesPaleis wil met het project “Pupillenkidz” de sociale en emotionele vaardigheden bij deze kinderen bevorderen door te investeren in talentontwikkeling. Kinderen komen in aanraking met activiteiten en hobby’s die zij normaliter niet uitoefenen en ontdekken waar hun talenten zitten.

PupillenMuziek

Dat kinderen muziek leren maken vinden wij bij het LeesPaleis niet alleen hartstikke leuk; het is ook nog eens goed voor hun ontwikkeling.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het leren bespelen van een instrument zorgt voor een betere motoriek, meer concentratie, het kunnen uiten van emoties en zelfs een positief effect op taalontwikkeling. Daarnaast worden ook sociale vaardigheden verbeterd en leren kinderen om samen te werken.

PupillenMuziek is een project waarbij kinderen op een leuke manier in aanraking worden gebracht met de beginselen van muzikale vorming. Kinderen leren kennismaken met verschillende instrumenten en ontdekken welke instrument het beste bij hen past. Daarnaast leren de kinderen hun stem op een gezonde manier te gebruiken en trainen hun oren, zo werken ze aan zuiver zingen. Ook is er aandacht voor noten leren lezen.

Aan het eind van het jaar is er een muzikale afsluiting waarin de kinderen aan iedereen mogen laten zien en horen wat ze geleerd hebben.

Schaakles

Schaken is niet alleen leuk, maar ook nog eens goed voor de ontwikkeling van kinderhersenen!

Schaken is vaak ook een elite sport en schaakles is dan ook onbetaalbaar voor kinderen uit de wijk. Daarom organiseert het LeesPaleis in samenwerking met schaakvereniging ‘’De koddige koning’’ wekelijks schaaklessen voor kinderen uit de wijk. Op deze manier krijgen kinderen de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier kennis te maken met Schaken.

Schaken is leuk en dat ontdekken steeds meer kinderen. Schaken is ook heel goed voor de ontwikkeling van waardevolle competenties, zoals

Bijvoorbeeld:

  • Plannen maken en vooruitdenken
  • Problemen oplossen
  • Een eerste impuls onderdrukken
  • Creatief zijn
  • Rekening houden met je tegenstander
  • Beslissingen nemen
  • Het omgaan met winst en verlies .

 

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat schaken bijdraagt aan een betere ontwikkeling van de hersenen.